Review

Pověsti z Chrudimi a okolí

Pověsti nejen ChrudimskéMlynář Martin Koreček napsal knihu Pověsti nejen Chrudimské. Knížka je plná pověstí z Chrudimi, ale i nedalekého okolí. Vydalo ji nakladatelství OFTIS.

Hlavním hrdinou je Filip Šťáhlavský, který nás provází celou knihou. Seznamujeme se i s jeho nynější přítelkyní Danielou, které vypráví nejrůznější pověsti z města Chrudimi a blízkého okolí. Jeho posluchači jsou ale i jeho kolegové z práce, jeho bývalá spolužačka a kamarádi nebo i pan učitel. Filip se také zmiňuje, jak se k tomuto koníčku – sbírání pověstí – dostal.

„Jak jste vlastně začal s těmi pověstmi? Je to velice zajímavý koníček.“
„Víte, že jste první, který se mě na to ptá. Ale odpověď je snadná. Začalo to, když jsem byl na vojně. Sloužil jsem v Rožmitále pod Trenčínem, což je městečko nedaleko Příbrami, ale to vy určitě víte. Měl jsem tam funkci řidiče kuchyně a velitele mně dělal rotmistr Koňadra, říkali jsme mu Sýkorka nebo zkráceně Siky. Jednou, když jsem s ním měl službu, mně povídal, že je rodilý Příbramím a pochopitelně mně vykládal o svém městě a mimo jiné i jednu pověst. Podle té pověsti stojí město Příbram na místě, kde si dávali závod anděl s čertem…“
(KOREČEK, Martin: Pověsti nejen Chrudimské. Ústí nad Orlicí: OFTIS, 2012.)

Vyprávění o Příbrami se Filipovi natolik zalíbilo, že začal pátrat po dalších.

Pověst dvacátá devátá vypráví o strašidle v chrudimském kostele. Filip vypráví tuto pověst panu učiteli. Je o chrámovém kostelníkovi, který se spoustu let staral o gotický kostelík. Kostelník zkontroloval kostel, zhasnul, zamknul, pomodlil se a odešel. Trpěl však nespavostí. Každou noc přibližně okolo jedenácté hodiny vycházel do ulic Chrudimě a kochal se nočním klidem.

Tak tomu bylo i v noci toho dne, ač se něco změnilo. Kolem jedné v noci se šel projít. Prošel své oblíbené trasy a nakonec zamířil ke kostelu. Při pohledu na kostel zůstal stát. Kostel totiž svítil a zářil jako o bohoslužbě. Domníval se, že zapomněl zhasnout, tak vstoupil dovnitř a najednou se rozprostřela všude kolem tma. Kostelník se vyděsil a vyběhl ven. Když nad dumal, napadlo ho, zda nevyděsil zloděje. Ale nic nechybělo.

Spravil o všem tedy děkana. A dohodli se, že půjdou na obchůzku už o půl jedné. Jeho záře opět osvětlovala celé náměstí. Vešli dovnitř a spatřili bílé osvětlenou klečící postavu, která se modlila k bohu. Postava neklečela na zemi, ale vznášela se. Poznali v něm zakladatele salvátorského kultu a bývalého děkana Václava Samuela Hattaše. Proč se zjevoval v kostele, se nikdo nikdy nedozvěděl. Jisté je, že po společné motlitbě se Samuel Hattaš v kostele již neobjevil.

Kniha Pověsti nejen Chrudimské obsahuje šestatřicet pověstí z Chrudimi a nejbližšího okolí. Dozvíme se O kapucínovi, O Kacafírkovi, o Libuši a Přemyslovi, o Perníkové paní, O pardubickém koni či O kýchajícím duchovi. Martin Koreček je dobrým vypravěčem, u pověstí se nudit nebudete. Naopak dozvíte se mnoho zajímavého. O černobílé ilustrace se postaral Radek Steska.

Martin Koreček – (* 1979) se narodil a žije v Chrudimi. Vystudoval střední učiliště potravinářské v Chrudimi a střední školu potravinářskou v Pardubicích. Nyní pracuje jako mlynář v menším automatickém mlýně nedaleko města Chrudimi. Rád sbírá lidové citáty a pověsti z Chrudimska a je také vášnivý cykloturista. Publikoval v periodikách a literárních almanaších. Píše i texty k písním, které do svého repertoáru zařadila punkrocková kapela N. V. Ú.

Traffic over 1000 CZK FREE

Free transport of goods
for orders over 1000 CZK