Review

Za zrcadlem

Za zrcadlemV závěru roku ve vydavatelství OFTIS v Ústí nad Orlicí vyšla knížka LENKY KARHANOVÉ s názvem ZA ZRCADLEM, která obsahuje úvahy a aforismy. Autorka dosud vydala: PŮVOD NEGATIVNÍCH SIL A MOŽNOSTI HOMEOPATIE (Oftis 2011); SBÍRKY BÁSNÍ (LV. Print, Uherské Hradiště 2013); MOTÝL A MOŘE IV, sbírka básní haiku (Oftis 2016). Není tedy mnohým čtenářům zcela neznámá. Narodila se v Uherském Hradišti, vyučila se jako obráběčka kovů, maturitu dokončila při zaměstnání, později absolvovala Husitskou teologickou fakultu UK v Praze.

Její kniha má 144 str. Ilustrovala si ji sama autorka. Obsahuje mimo slova úvodem, tři poměrně rozsáhlé kapitoly:

1. Vztahy mezilidské.
  2. Člověk ve víru současných společenských poměrů.
  3. Filozoficko-teologické úvahy.

První kapitola pojednává o hlubších a skrytých souvislostech vztahů v lásce, manželství i mimo něj, o rodičích a dětech, ale i o odlišném pojetí vnímání reality u muže a ženy. V tomto ohledu autorka nepochybně straní ženám, ale tak nějak zdravě a s citem pro situace, které naznačuje. Zatímco zde hýří vtipem, ve druhé kapitole se humor vytrácí, čemuž se nejde divit, autorka nás provází současnými společenskými problémy a jejich zasahováním do našich životů. Jde o záležitosti, které určili naši další cestu, tedy ke spotřební společnosti. Bez bázně se pouští do úvah o systému, který umožnil rozprodej našeho státního majetku a odvážně sděluje fakta o tzv. kuponové privatizaci, která umožnila jedincům nabýt ohromné majetky a poškodila spoustu občanů a hlavně náš stát, co znamená podřízení se diktátu Bruselu, jaké jsou skutečné cíle USA, jak je to s běženci, církevními restitucemi, je rovněž řeč o našich zákonech.

Zde cituji: Jak paradoxní jsou naše zákony. I menší krádež v obchodě je trestná, ale kdo vrátí domácnostem ty miliardy utržené obchodními řetězci na milionech zbytečných věcí a nekvalitních potravinách? Proč není reklama kvalifikována jako podvod, uvedení v omyl, a hmotná i nehmotná újma, která nejenom že ničí jedince, ale i jejich rodiny. A mnohdy tento destruktivní program vede i k sebevraždám.

Třetí kapitola obsahuje úvahy o smyslu života člověka v rámci jeho možností.

Úvahy, které kniha Lenky Karhanové obsahuje, jsou výsledkem jejího letitého zkoumání problémů v oblastech soustředěných v kapitolách. V podstatě jde o životní pravdy, lze říci, že vyzkoušené mnoha generacemi před námi, k těm bychom se měli postupně vracet, abychom skutečně žili a ne pouze přežívali. Autorka nám tyto záležitosti sděluje stručně a s nevtíravým vtipem, který určitě oceníme, protože nám umožní snadnější příjem toho, co nás usvědčuje z našich omylů.

Pokud první část jejích úvah provází značná dávka humoru, v následujících jako by se vytratil, což je zcela zákonité, vždyť jde o záležitosti, na které prostě běžní občané nemají vliv.

Leckdo se jistě pozastaví nad tím, že autorka, absolventka teologické fakulty, otevřeně odhaluje, jak jsme do toho světa chaosu a nejistoty dostali. A je třeba dodat, že ani na chvíli nepochybuji, že jde o hluboce věřící ženu.

Ponechám na čtenáři, zda tyto názory odvrhne, nebo se o nich přinutí popřemýšlet a řekne si spolu s autorkou: Konečně je tu někdo, komu jde o nás.

Traffic over 1000 CZK FREE

Free transport of goods